وبلاگ

درباره تفاوت مداد شمعی و پاستل و انواع پاستل بیشتر بدانیم.

انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel

تفاوت مداد شمعی و پاستل و انواع پاستل

پاستل یکی از ابزار هنری پرمصرف  و در عین حال تخصصی است که با آن می توان آثار هنری زیبایی خلق کرد. استفاده از پاستل لذت بخش است و در انتها ترکیبی مخملی از رنگ و کاغذ با دنیایی از زیبایی خیره کننده به شما هدیه خواهد کرد. تفاوت مداد شمعی و پاستل یکی از سوالاتی است که ذهن هنر آموزان مبتدی را به خود مشغول می کند.

 

انواع پاستل

 

هنرمندان زیادی برای نقاشی کردن پاستل را انتخاب می کنند زیرا کار کردن با آن آسان است و می توان رنگ ها را با هم ترکیب کرد و اثری بدیع و زیبا خلق نمود.

نقاشی با پاستل width=

           نقاشی با پاستل

 

پیش از آنکه در باره تفاوت مداد شمعی و پاستل بگوییم بهتر است ابتدا انواع پاستل را بشناسیم.

 

انواع پاستل

پاستل در 2 نوع چرب و گچی در بازار ارائه شده است. کاربرد نوع گچی بسیار شبیه ذغال است و در این نوع استفاده از محوکن رایج است.

انواع پاستل

انواع پاستل شامل پاستل روغنی( Oil Pastel ) ، پاستل سخت و نرم (Hard & Soft Pastel ) ، مداد پاستلی (Pastel Pencil ) است. البته شکل جدیدتری از پاستل با عنوان پن پاستل ( Panpastel) چند وقتی است رایج شده است. سختی و نرمی این ماده به میزان چسبی که در آن استفاده می شود بستگی دارد.

پاستل نرم بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و در طیف وسیع تری وجود دارد.

انواع پاستل : پاستل نرم یا soft postel

پاستل های نرم که درواقع شکل سنتی این ابزار هنری و بیشتر به شکل استوانه ای هستند، دارای چسب کمتر و رنگدانه بیشتری هستند. این نوع پاستل شامل مقدار زیادی رنگدانه است که با کمترین چسب ممکن در کنار  هم قرار گرفته اند.

 

انواع پاستل : پاستل نرم یا soft postel            انواع پاستل : پاستل نرم یا soft postel                              انواع پاستل : پاستل نرم یا soft postel

 

بافت نرم این نوع پاستل باعث می شود تا به خوبی ترکیب شوند. پاستل های گچی در دسته پاستل نرم قرار می گیرند ولی کمی از پاستل نرم ارزان تر هستند.

 

انواع پاستل : پاستل گچی یا Chalk postel

 

پاستل سخت از همان مواد نوع نرم تشکیل شده با این تفاوت که دارای چسب بیشتر و رنگدانه کمتری است. هنرمندان حرفه ای اکثرا از ترکیب دو نوع سخت و نرم برای کشیدن نقاشی استفاده می کنند به اینصورت که پاستل سخت برای کشیدن جزئیات مناسب است درحالی که پاستل نرم راحت تر مخلوط می شود و روی کاغذ اثر رنگ برجا می گذارد.

انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel

    انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel
انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel   انواع پاستل : پاستل سخت یا Hard pastel

مداد پاستلی مانند مداد رنگی هستند با این تفاوت که به جای مغزی گرافیتی، جنس مغزی از نوع پاستل است.

از مزایای این پاستل های مدادی امکان کشیدن بهتر جزییات و امکان ترکیب با هر دو نوع پاستل سخت و نرم است. همچنین مرتب کردن آنها راحت تر است.

انواع پاستل : مداد پاستلی

انواع پاستل : مداد پاستلی

پاستل روغنی دارای ترکیبی متفاوت از دیگر انواع پاستل است. در ترکیب آن از وکس یا موم (  Wax) استفاده شده است و به همین دلیل با انواع دیگر هماهنگی ندارد. همین ترکیب متفاوت باعث شده است تا خرد نشود و ذرات آن در هوا پراکنده نگردد.

تفاوت پاستل و مداد شمعی

تفاوت مداد شمعی و پاستل روغنی را جلوتر خواهیم گفت. پاستل های روغنی برای کشیدن جزییات مناسب تر هستند و مانند پاستل نرم نمایی براق به نقاشی می دهد و جلوه های نقاشی را بهتر نمایان می سازد.

تفاوت پاستل و مداد شمعی  تفاوت پاستل و مداد شمعی

این نوع پاستل برخلاف انواع دیگر پایدار تر است و به فیکساتور یا تثبیت کننده نیاز ندارد.

پن پاستل نوعی از پاستل های نرم است که شکل مستطیلی نداشته و دایره ای شکل می باشند. پاستل های دایره ای شکل غلظت رنگی بالایی دارند و همچنین به راحتی می توان آن ها را جابجا نمود.

در حقیقت پن پاستل ها شکل جدیدی از پاستل ها هستند که مورد علاقه ی نقاشان و هنرمندان می باشند. همچنین می توان از این نوع پاستل به نسبت سایر نمونه های مشابه، تمیز تر و با کثیف کاری کمتری استفاده نمود.

 

تفاوت مداد شمعی و پاستل پن پاستل panpastels

 

انواع پاستل : پن پاستل panpastels

تفاوت مداد شمعی و پاستل روغنی

بطور کلی مداد شمعی و پاستل روغنی در یک دسته از ابزار نقاشی طبقه بندی می شوند. هر دو از موم ساخته شده اند و از آن ها برای نوشتن، نقاشی و رنگ آمیزی و دیگر سبک های هنر نقاشی استفاده می شود.

تفاوت مداد شمعی و پاستل روغنی در این است که پاستل روغنی خمیری تر بوده و بهتر روی کاغذ یا مقوا می نشیند و پوشانندگی بهتری دارد. در حالی که مداد شمعی چرب تر است و در برابر رنگ های محلول در آب مقاومت بیشتری نشان می دهد.

شما عزیزان می توانید در فروشگاه اینترنتی تحریر20 در دسته پاستل و مداد شمعی انواع مختلفی از این ابزار هنری را با قیمت های واقعی و ارزان تر از بازار خرید کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *