راهنمای خرید کاغذ تحریر بر اساس جنس، اندازه و وزن

خرید کاغذ تحریر

راهنمای خرید کاغذ تحریر

قبل از خرید کاغذ تحریر لازم است تا با جنس و نوع آنها آشنا شویم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. این مقاله به شما کمک می کند که مناسب ترین کاغذ را برای شغل خود انتخاب کنید.

کاغذها از نظر جنس، سایز و وزن دارای انواع مختلفی هستند و معمولا تصمیم گیری درباره جنس کاغذ سخت ترین مرحله انتخاب کاغذ است. در اینجا طبقه بندی انواع کاغذ تحریر را بر اساس جنس، سایز و وزن برای شما بیان خواهیم کرد تا خرید انواع کاغذ برای شما مشتریان عزیز آسان شود.

خرید انواع کاغذ

انواع کاغذ تحریر بر اساس جنس

کاغذ بند (Bond Paper)

این نوع کاغذ قویتر و با عمر بیشتر نسبت به کاغذهای معمولی است، چرا که از خمیر پنبه ساخته شده است، بر خلاف کاغذهای معمولی که از خمیر چوب تهیه شده اند. این نوع کاغذ برای سربرگ کاغذ، گزارشهای تایپی و پاکت نامه کاربرد دارد.

کاغذ براق یا کاغذ گلاسه (Gloss Coated Paper)

این مدل خاص از انواع کاغذ، بیشتر برای آگهی های کوچک یا بروشورها استفاده می شود و جنس این مدل کاغذ به شکلی است که پس از خشک شدن جوهر بر روی کاغذ، نوشته همچنان درخشان و زیبا به نظر می رسد.

اگر زیبایی و درخشانی کاغذی که می خواهید استفاده کنید برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می کنیم از کاغذ براق یا کلاسه استفاده نمایید.

مواردی همچون بروشور، کاتالوگ محصولات، تراکت های تخصصی جهت تبلیغات، اعلامیه فوت و غیره از جمله موارد کاربردی این نوع از کاغذ تحریر است.

نکته مهم در استفاده از کاغذ گلاسه، این است که پس از نوشتن با خودکار یا روان نویس، بایت اجازه دهید جوهر بر روی آن خشک شود، در غیر این صورت جوهر بر روی کاغذ پخش خواهد شد.

کاغذ مات (Matt Coated Paper)

دقیقا از لحاظ ظاهری این نوع کاغذ بر خلاف کاغذ گلاسه است و پوشش مات دادن در مرحله نهایی تولید آن، باعث می شود که از بازتاب نور روی سطح کاغذ جلوگیری شود.

کاغذ بازیافتی (Recycled Paper)

همانطور که از اسمش مشخص است از کاغذ بازیافتی تهیه شده و حامیان محیط زیست از طرفداران این نوع کاغذ هستند، چرا که با بازیافت کاغذ می توانیم از قطع میلیون ها درخت سالیانه جلوگیری کنیم. این قبیل کاغذها در تهیه روزنامه های نیازمندی، مجلات و به عنوان چرک نویس استفاده می شوند.

کاغذ با پوشش ابریشم (Silk Coated Paper)

این نوع کاغذ چیزی مابین مات و گلاسه است، نرمی و ظرافت گلاسه را دارد ولی سطح آن براق نیست که برای چاپ مجلات، کتابها و کاتالوگ ها استفاده زیادی دارد.

کاغذ بدون پوشش (Uncoated Paper)

این مدل کاغذ یکی ازپرکاربردترین انواع کاغذ تحریر است. به دلیل اینکه سطح این کاغذ پوششی ندارد، بهترین گزینه برای جذب جوهر قلم یا پرینتر شماست که هم برای نوشتن و هم برای چاپ استفاده زیادی دارد. این نوع متداول از انواع کاغذ تحریر در مصارف فرم نویسی، سربرگ نویسی و کاغذ یادداشتی بسیار پرکاربرد  است.

عموما این نوع کاغذ قیمت ارزان تری نسبت به کاغذ گلاسه دارد و مناسب برای پرینت و کپی در ادارات و دفتر کار و دفاتر فنی، گزارش و جزوه نویسی است.

عموما دفتر تحریر از این نوع کاغذ ساخته می شود و کیفیت مناسب آن در کنار قیمت ارزان، به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند برای نوشتن تکالیف و مشق به راحتی بر روی آن بنویسند. در میان افراد جامعه، خرید کاغذ تحریر مات طرفداران زیادی دارد.

از برتری کاغذ مات نسبت به انواع کاغذ تحریر این است که به راحتی بر روی آن با مداد می توان نوشت و پاک کرد، در صورتی که کاغذ گلاسه برای نوشتن با مداد مناسب نیست.

کاغذ دفتر تحریر دانش آموزی

کاغذ واترمارک شده (Watermarked Paper)

این نوع از کاغذ، جزو دسته ی کاغذهای لوکس و گران قیمت هستند که حس کیفیت و لوکس بودن را به استفاده کننده منتقل می کند. به همین منظور یک علامت خاصی را مثل شکل یا نوشته ای روی کاغذ بجا می گذارند که اصطلاحا واترمارک کردن می گویند. این مدل کاغذ برای مدارک مهم و یا گواهینامه های امتحانات و دوره ها استفاده می شود.

انواع کاغذ تحریر بر اساس سایز

شکل زیر انواع کاغذ بر اساس سایز استاندارد را در قالب شکل و ابعاد نشان می دهد که به شما در خرید کاغذ تحریر مناسب کمک می کند.

در میان ابعاد استاندارد موجود، کاغذ A4 پرکاربردترین نوع کاغذ استاندارد است.

انواع سایز کاغذ استاندارد

انواع کاغذ تحریر بر اساس وزن

کاغذها بر حسب وزن کاربردهای متفاوتی دارند و برای استفاده روزمره، عمدتا از کاغذ بین ۷۰ تا ۹۰ گرم بر متر مکعب استفاده می شود. در زیر تقسیم بندی کاغذ بر حسب وزن و کاربرد آورده شده است:

  • ۳۵ تا ۵۵ گرم بر متر مربع : اکثر روزنامه ها از این نوع کاغذ تولید می شوند.
  • ۷۰ تا ۹۰ گرم بر متر مربع: اکثر صفحه مجلات، دفاتر و کاغذهای مناسب برای کپی و پرینت از این نوع کاغذ تولید می شوند.
  • ۱۳۰ تا ۲۵۰ گرم بر متر مربع: معمولا جلد مجلات از این نوع کاغذ تولید می شود، چرا که از استحکام به نستب بالایی برخوردارند.
  • ۳۵۰ گرم بر متر مربع: انواع کارت ویزیت از این نوع کاغذ تولید می شود.

فروشگاه تحریر۲۰ امیدوار است تا با ارائه این مطلب توانسته باشد شما را در خرید انواع کاغذ کمک کرده باشد تا شما مشتریان عزیز، هنگام خریدکاغذ تحریر با بهره گیری از اطلاعات کافی بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *